Overzicht programma's

Overhead

Beleidsuitvoering begroting

Welkom nieuwe inwoners

In 2019 is de opzet aangepast. De bijeenkomst is nu in de vorm van een markt met onder andere deelname van beide dorpsbelangen en STADronten. Voor elke nieuwe inwoner is er een welkomstpakketje met lokale producten en een pas van Dronten. 

1 fte Formatieuitbreiding regisseur Dienstverlening en zaakgericht werken
Deze functie is per 1 mei 2019 definitief ingevuld.

0,35 fte Citymarketing SEA Groep Wervingskracht
De SEA groep is omgevormd tot de Werkgroep Dronten Marketing. De uitkomsten van de inventarisatie en de verschillende brainstormsessies die de werkgroep organiseerde, zijn in april vertaald naar een werkplan voor 2019. Hierbij zijn overkoepelende activiteiten voor Citymarketing benoemd. 2019 wordt gezien als transitiejaar waarbij op basis van uitkomsten en resultaten van vervolgsessies de mogelijkheid tot een meerjarenagenda en uitwerking van de organisatie wordt bekeken.

1,2 fte zijnde 1 fte inkoopadviseur en 0,2 fte medewerker ondersteuning
In april 2019 is de vacature van de inkoopadviseur ingevuld. De uitbreiding van de formatie voor de inkoopondersteuning is reeds per 1 januari gerealiseerd.

Licentiekosten zaaksysteem
Dit betreft de structurele kosten die de leverancier van ons zaaksysteem ons voor het gebruik jaarlijks in rekening brengt. De afgelopen jaren werd dit betaald vanuit het Programma Verbetering Dienstverlening, maar dit programma betrof incidenteel budget.

Beheer Enterprise Service bus: ESB
Het contract is afgesloten en het beheer loopt sinds 1 april 2019.

Aanbesteding ICT-beheer Transitiekosten
De aanbesteding ICT-beheer is gegund, De implementatie is gestart en wordt in het derde kwartaal 2019 afgerond.

0,3 fte Pas van Dronten
Op de Pas van Dronten kunnen diverse tegoeden staan. Naast de toegankelijkheidsbijdrage staat inmiddels het mantelzorgcompliment, het kerstgeschenk voor ambtenaren en het tegoed voor de nieuwe de inwoners  op de Pas van Dronten. Daarnaast kunnen alle inwoners (en bezoekers) van de gemeente Dronten op vertoon van de Pas gebruikmaken van acties en aanbiedingen bij lokale ondernemers.
Om de Pas van Dronten nu en naar de toekomst toe goed te blijven positioneren en er nog meer voordeel voor de inwoners en bezoekers uit te halen, is er in juni 2018 een coördinator Pas van Dronten aangesteld. Zij zorgt voor een positieve naamsbekendheid door middel van marketingactiviteiten waarmee alle inwoners, verenigingen, winkeliers en andere bedrijven en ondernemers worden bereikt. Deze laatste activiteiten zijn nu structureel gedekt door de uitbreiding met 0,3 fte.  
De zichtbaarheid en groei in het gebruik van de Pas van Dronten motiveert lokale ondernemers en verenigingen zich aan te sluiten bij de Pas van Dronten, wat zorgt voor een divers aanbod van aanbieders voor de verschillende doelgroepen. Het is van belang de marketingactiviteiten te kunnen blijven voortzetten om deze stijgende lijn vast te kunnen houden.

Implementatie informele aanpak

Voor 2018 en 2019 hebben we incidenteel middelen tot onze beschikking. In 2019 ontwikkelen onze processen door, zo gaan we vooraf bellen bij het afwijzen van een beschikking en trainen we de medewerkers die de beschikking afgeven en deze gesprekken voeren. Verder organiseren we een verdiepingscursus mediationvaardigheden voor medewerkers via de Dronten Academie en leiden we onze basis mediators verder op. Tevens onderzoeken we hoe we vanaf 2020 de informele aanpak verder vorm en inhoud gaan geven.

Overige relevante ontwikkelingen

Voortgang project Gemeentelijke huisvesting

Omtrent de voortgang van het lopende project Gemeentelijke huisvesting verwijzen wij u graag naar de periodieke informatie die de raad eens per zes à zeven weken van het college ontvangt.

Vullen bestemmingsreserve Huisvesting Gemeentehuis (budgetneutraal incidenteel)

Op 29 november 2018 is het voorstel 'Renovatie gemeentehuis Dronten' door de raad behandeld. Eén van de beslispunten was het instellen van een bestemmingsreserve ter dekking van de toekomstige afschrijvingslasten. Omdat op dat moment het investeringskrediet nog niet werd vrijgegeven, is de bestemmingsreserve wel gevormd maar nog niet gevuld.
Het investeringskrediet voor de verbouwing van het gemeentehuis is op 28 februari 2019 door de raad beschikbaar gesteld en vastgesteld op € 20.155.131. Dit bedrag wordt nu, conform besluitvorming, toegevoegd aan de bestemmingsreserve 'Huisvesting Gemeentehuis' door middel van een onttrekking aan de Algemene reserve.

Ontwikkelingen inhuurbudget, ziektevervanging en dergelijke

In deze Voortgangsrapportage melden we geen overschrijdingen op de personeelsbegroting. In de afgelopen jaren bleek steeds dat onvoldoende budget beschikbaar is om de noodzakelijke inhuur (onder andere vanwege vervanging als gevolg van ziekte, zwangerschap, et cetera) te plegen. Evenals voorgaande jaren wordt hierover bij de Jaarstukken 2019 verantwoording afgelegd.

Financiële bijstellingen begroting

Juridische advisering (€ 120.000 incidenteel, nadeel)

Afgelopen jaren is deze post incidenteel verhoogd in afwachting van meer inzicht over het structurele niveau van deze kosten. In de Kadernota 2020 hebben we (structureel) budget van € 70.000 aangevraagd voor de jaren 2020 en verder. Naast de reguliere advieskosten zijn er in 2019 extra advieskosten waarbij de aankomende Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (WNRA) de belangrijkste is.

Aanschaf auto toezichthouder VHV (krediet € 25.000, structurele kapitaallasten € 3.563)

In december 2018 is een nieuwe BOA’s aangesteld in het team VHV. Hierdoor beschikken we over twee medewerkers met strafrechtelijke bevoegdheden en een toezichthouder die bijdraagt op strafrechtelijk handhaving en dit daarnaast bestuursrechtelijk ondersteund. Met deze uitbreiding was een extra auto nodig om deze wettelijke taken in de openbare ruimte adequaat uit te voeren.
Dit investeringskrediet is opgenomen in bijlage 2.

Loon- en prijscompensatie ICT contracten (€ 35.000 structureel, nadeel)

Voor de lopende contracten is het noodzakelijk om de betreffende budgetten structureel
te verhogen met loon- en/of prijsindexatie. Deze verhoging wordt gedekt
vanuit de structureel opgenomen stelpost (zie Programma 0, Taakveld 0.8).

Verschuivingen van (inhuur)budgetten personeel

De personeelsbegroting is bijgesteld aan de hand van de realisatie. Dit heeft tot gevolg dat een aantal budgetten zijn verschoven over de programma's heen, waarvoor de autorisatie bij de raad ligt. De specificaties treft u aan in de financiële tabellen.

Onderwerpen met structurele effecten of incidenteel >= 50.000

Effect op begrotingssaldo

(in €)

2019

Juridische advisering

-120.000

Aanschaf auto toezichthouder VHV *

-3.563

Loon- en prijscompensatie ICT contracten  *

-35.000

Omzetten budget uitbestede werken naar monteur (vuilophaal en -afvoer) *

-20.000

Omzetten inhuurbudget en uitbesteed werk naar extra chauffeur *

-15.600

Omzetten inhuurbudget naar vaste formatie Team GTB *

-7.200

Omzetten structurele inhuur naar 0,44 FTE naar schaal 5 *

-

Omzetting schaal 7 0,89 FTE naar schaal 8 0,81 FTE Team GTB *

1.600

Overige onderwerpen met incidenteel effect < 50.000

7.660

Totaal effect begrotingssaldo 2019 taakveld 0.4

-192.103

* structurele effecten

ga terug